אבחנת לשון - מה הלשון שלכם אומרת עליכם?

אבחנת לשון

אבחנת לשון ברפואה הסינית היא אחד הכלים המשמעותיים העומדים לרשות המטפל. כמות הידע שהלשון של המטופל חושפת בפני המטפל היא עצומה!

באמצעות התבוננות בלשון אנחנו יכולים לקבל תמונה כוללת של המצב הגופני – באילו איברים קיים חוסר איזון, האם תנועת הדם והנוזלים בגוף תקינה ומספקת, ובחלק מהמקרים ניתן אף למצוא רמזים באשר למצבם הנפשי של המטופלים.

בשורות הבאות אסקור בקצרה את הבסיס לאבחנת לשון שמתבצעת בקליניקה. חשוב לי להדגיש שמטפל מוסמך ברפואה סינית לומד ארבע שנים במהלכן הוא מתאמן על אבחנת לשון וממשיך לצבור ניסיון רב באבחנה בעבודתו בקליניקה. כך רגע לפני שאתם רצים למראה ומאבחנים כי אתם סובלים מדלקת חמורה בקיבה, רצוי לפנות למטפל שלכם ברפואה סינית ולהתייעץ איתו לגבי מה שראיתם.

לפני שאתם ניגשים למראה, כמה כללים חשובים:

  1. על מנת לבחון היטב את הלשון יש צורך בתאורה טובה: עדיפות לאור יום או תאורה חזקה בחדר.
  2. יש להוציא את הלשון כולה! ללא מאמץ למשך 20 שניות. 
  3. חשוב! לא לצחצח את הלשון לפני הבדיקה וכמובן להימנע משתייה או מאכלים שעלולים לצבוע אותה ולפגוע באבחנה (קפה, סלק, מיצים שונים).

אבחנת לשון – התרשמות כללית

ההסתכלות הראשונית על הלשון משמשת להתרשמות ממצב הבריאות הכללי. הלשון הינה השריר החשוף היחידי בגופנו ועל כן בחינה שלה תעיד על רמת ההזנה של השרירים בגופנו בדם וצ'י (אנרגיית החיים איתה עובדים בדיקור). 

1. צבע הלשון – מעיד על מצב הדם והצ'י בגוף. צבע אדום בהיר או ורדרד נחשב לתקין.

 לשון חיוורת (בהשוואה לשפתיים) לרוב תצביע על חולשה של דם או יאנג בגוף. מצב זה עשוי להתבטא מבחינת התסמינים הפיזיים ברגישות וסלידה מקור או בעור יבש. 

לשון אדומה מעידה על חום בגוף. חשוב להבחין האם כל הלשון אדומה או רק באיזורים ספציפיים (כפי שניתן לראות במפת חלוקת הלשון בהמשך). קצה לשון אדום יעיד על חום באזור הלב שייתבטא במצב רגשי. לשון אדומה עם חיפוי צהוב במרכזה עשוייה להצביע על בעיות בקיבה כגון צרבות. 

לשון סגלגלה מעידה על תנועת דם לא תקינה בגוף. מבחינת תסמינים יכול להתבטא בכאבי מחזור חזקים.

2. גוף הלשון – מעיד על מצב הנוזלים בגוף וכמו כן, מצב הדם והצ'י. גוף תקין יהיה לא עבה מדי או דק מדי (ובפרופורציה למבנה גופו של האדם), וללא חריצים או שקעים.

לשון דקה– מעידה על מצב כרוני. אם הלשון חיוורת – חולשת דם(עור יבש, אנמיה). לשון אדומה ללא חיפוי – מצב שמאפיין לרוב תופעות של גיל המעבר.

לשון נפוחה מעידה על מצבים של הצטברות ליחה ולחות בגוף. יכול להתבטא בליחה בריאות, יציאות ריריות או הפרשות וגניליות.

לשון עם סימני שיניים – מעידה על חולשה של הטחול. עשוי להתבטא בעייפות, נפיחות בבטן לאחר ארוחה וגזים, חולשת שרירים.  

3. חיפוי הלשון – מעיד בעיקר על מצב הקיבה והנוזלים בגוף. חיפוי תקין יהיה שקוף-לבנבן דק.

חיפוי לבן עבה בבסיס הלשון יכול להעיד על מצבים של הפרשות וגניליות.

חיפוי צהוב במרכז יעיד על חום בקיבה שיכול להתבטא כצרבות או דלקות בדרכי העיכול.

אבחנת לשון לפי אזורים

כפי שניתן לראות בתמונה, הלשון מחולקת לאזורים כאשר כל אזור מייצג איבר אחר בגוף. במהלך אבחנת לשון מתבצעת סקירה של כל האזורים ובהתאם לתלונות המטופל, מושם דגש על האזורים הרלוונטיים:

לב – ממוקם בקצה הלשון. ברפואה הסינית, הלב הוא משכנה של הנפש. במצבים של מתח נפשי רב או שינה לא טובה המלווה בסיוטים, נראה לרוב את האזור אדום או מכוסה נקודות אדומות. בחלק מן המקרים, קצה הלשון יהיה נפוח ואף מורם.

ריאות – סדקים באיזור הריאות יכולים להצביע על יובש בריאות שייתבטאו בשיעולים יבשים או צרידות. שקע באיזור זה יצביע על חולשה של הריאות, אשר עשויה להתבטא כחולשה  של מערכת החיסון או קול חלש.  

כבד וכיס מרה – נקודות אדומות באזור זה יצביעו על חום בכבד – עשוי להתבטא בPMS, עצבנות, מצבי רוח משתנים.

קיבה וטחול – סדקים באיזור הקיבה יכולים להתבטא ביובש בפה או עצירות. חיפוי צהוב עבה בשילוב לשון אדומה באזור זה יכול להצביע על מצב של צרבות ודלקתיות בקיבה.

מעיים, שלפוחית שתן, רחם – חיפוי לבן עבה או צהבהב אופייני למצבים של דלקות בשתן או הפרשות וגינליות.

על מנת לקבל אבחנה מלאה ומקצועית, אני מזמינה אתכם להגיע לקליניקה. האבחנה תכלול תשאול מלא ומקיף, אבחון דופק ולשון ומעבר על המרדיאנים בגוף. בעזרת כל אלו אוכל להרכיב תמונת מצב מלאה ולבנות את הטיפול המיטבי לשיפור מצבכם הבריאותי. 

סובלים מבעיות? לרפואה הסינית יש פתרונות. מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

צרו קשר
  • "עברתי מספר טיפולי דיקור אצל גילי. מאוד התרשמתי מהידע והיכולות שיש לה בתחום. השינוי לטובה ברמת הכאב שסבלתי במפרק הירך היה מיידי, הטיפול שלה מאוד מדוייק והיא קשובה ומסורה. אני שמחה להמליץ לכל מי שמעוניין להשיג הפוגה בכאב או להביא להעלמתו לעבור טיפול אצל גילי "

  • הגעתי עם בעיה של מעי רגיז וכאבים בלתי נסבלים של התקפי בטן שהיו באים והולכים מאמצע שום מקום. אחרי הטיפול הראשון כבר ראיתי שינוי, גם אם היה התקף האורך שלו היה הרבה יותר קצר מהקודמים. היום, אני כבר רק בטיפולי תחזוקה ואיזה שינוי יש לי באיכות החיים! 

  • "הגעתי לגילי לאחר שנים שבהם סבלתי מכאבים ודלקות כרוניות בסינוסים שטופלו רק על ידי אנטיביוטיקה שרשמו רופאי האף אוזן גרון. כבר לאחר מספר טיפולים הרגשתי שיפור משמעותי בכאבים ,מאז מטופלת אצלה כבר שנה, מרגישה מצוין ולא הייתי צריכה לקחת אפילו פעם אחת אנטיביוטיקה"

מעוניינים באבחון מלא ומקיף? מוזמנים להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם